Hoas ottaa mallia hotellimaailmasta – uudella korjauskonseptilla haetaan viihtyisyyttä ja parempaa asumiskokemusta

Julkaistu:

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas kokeilee uutta tapaa kunnostaa asuntoja.

pronssitien-rappuka%cc%88yta%cc%88va%cc%88-ja%cc%88lkeen-300x200”Kyseessä on täysin uudenlainen asuntojen kunnostuksen kokeilu. Keskitymme asioihin, jotka vaikuttavat eniten asukkaan kokemukseen ja ensivaikutelmaan – valaistukseen, pintamateriaalien uusimiseen ja yleiseen viihtyisyyteen”, kertoo Hoasin kiinteistöjohtaja Kim Lindholm.

Talven 2015–2016 aikana kahdessa pilottikohteessa Haagassa (Pronssitie 5) ja Malminkartanossa (Viljelijäntie 4-6) toteutettiin yli 230 asuntoon niin sanotut viihtyvyyskorjaukset, joiden päämääränä on parantaa asumiskokemusta. Korjausten toteuttamisessa etsittiin mallia, josta aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa asukkaille: kunnostuksen ajaksi asukkaiden ei tarvitse muuttaa asunnosta pois, ja asukkaat pyritään huomioimaan kaikissa vaiheissa mahdollisimman hyvin.

”Käytännössä asuntoon saadaan täysin uusi ilme kahden työpäivän aikana – ilman, että asukkaan asumiselle koituu isoa haittaa. Tässä onnistuminen vaatii kumppaneiltamme erityistä osaamista ja palvelukykyä”, Lindholm kuvailee.

Viihtyvyyskorjauksessa keskitytään viihtyisyyttä parantaviin asioihin kiinteistön yleisissä tiloissa ja asuntojen sisällä sekä ulkoalueilla.

Yleisissä tiloissa ja pihoilla parannetaan valaistusta ja opasteita, rappukäytävissä uusitaan lattiapintoja ja maalataan seiniä. Asuntojen sisällä muun muassa uusitaan keittiöiden kaapistot, hanat ja tasojen valaisimet sekä huoneistojen lattiat.

viihtyvyyskorjaukset_rappuka%cc%88yta%cc%88va%cc%88-ennen-ja-ja%cc%88lkeen-1024x387

Kulje itse talossa tässä ennen / jälkeen simuloinnissa!

”Olemme ottaneet mallia hotellimaailmasta asiakkaan kokemuksen parantamisessa. Ensivaikutelmalla on suuri vaikutus asukkaan viihtymiseen”, Lindholm sanoo. Viihtyvyyskorjaukset on tehty yhteistyössä Consti Korjausurakoinnin, Elega Keittiöt Oy:n sekä Upofloorin kanssa. Lindholm korostaa hyvien kumppanien roolia konseptin kehittämisessä: ”Koko idea on syntynyt yhteistyössä heidän kanssaan.”

Onnistuminen näkyy asiakaspalautteessa

Asukkaiden kokemukset remontista ovat olleet asiasta tehdyn asukaskyselyn perusteella hyviä. ”Seitsemän kymmenestä asukkaasta oli tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen remontin laatuun. Tyytymättömiä remontin laatuun oli ainoastaan 5%”, Lindholm kuvailee. Palautekyselyyyn vastasi 100 asukasta toukokuussa 2016.

”Hyvää oli nopea työskentely ja toki uudistettu ilme kelpaa opiskelijakämpässä asuvalle”, kyselyyn vastannut asukas kuvailee kokemustaan. Myös tiedottamiseen ja asiakaspalveluun oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. ”Työntekijät tervehtivät lähes aina ja olivat ystävällisiä”, kuvailee asukas palautteessaan.

Viihtyvyyskorjaus uusi malli kunnostamiseen

keittio%cc%88-valmiina-300x200Pilotin tavoitteena on ollut luoda viihtyvyyskorjauksista pysyvä malli parantaa kiinteistöjen viihtyisyyttä silloin, kun kohde on vielä teknisesti kunnossa eikä vaadi suurempaa kunnostusta, kuten linjasaneerausta. Jatkossa pilotin tuloksia onkin tarkoitus hyödyntää Hoasin kiinteistöjen kunnostuksessa laajalti. Hoasilla on Helsingin seudulla yhteensä 9300 asuntoa, joista kunnostetaan vuosittain noin 500 asuntoa.

”Haluamme tarjota asukkaille entistä paremman asukaskokemuksen. Myös kunnostuksissa haluamme luoda mallin parantaa viihtyisyyttä jo silloin, kun kohde ei vielä teknisesti vaatisi kunnostusta. Tavoitteena on siirtyä kiinteistö- ja tekniikkalähtöisestä ajattelusta kohti asukaslähtöisempää Hoasia”, Lindholm kertoo.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Lue kaikki Uutiset

Jätä tarjouspyyntö